Informace o přístupnosti služeb

dle § 14 zákona č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb (dále jen „zákon o požadavcích na přístupnost“)

Tyto informace jsou účinné ke dni 28. června 2025.

Prohlášení o přístupnosti

Tyto informace o přístupnosti se vydávají za společnosti:

  • MONETA Money Bank, a.s., IČO 25672720, se sídlem Vyskočilova 1442/1b, 140 00, Praha 4 - Michle
  • MONETA Stavební Spořitelna, a.s., IČO: 47115289, se sídlem Vyskočilova 1442/1b, 140 00 Praha 4 - Michle
  • MONETA Auto, s.r.o., IČO: 60112743, se sídlem Vyskočilova 1442/1b, Michle, 140 00 Praha 4
(dále jen „my“),

v souladu se zákonem o požadavcích na přístupnost, který transponuje směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb.

Naší dlouhodobou prioritou je zajištění rovného přístupu k našim službám širokému okruhu klientů, včetně klientů se zdravotním postižením či jiným funkčním omezením. Proto průběžně upravujeme a rozvíjíme naše digitální i jiné služby tak, aby odpovídaly platným právním požadavkům, evropským i českým technickým normám a zásadám dobré praxe v oblasti přístupnosti.

Tyto informace o přístupnosti, zpracované v souladu s § 14 zákona o požadavcích na přístupnost, popisují způsob, jakým naplňujeme požadavky na přístupnost námi poskytovaných služeb, které spadají do působnosti tohoto zákona.

V následující tabulce jsou označeny požadavky normy a jejich stav.

Název Úroveň Stav
5.2 Aktivace funkcí přístupnosti - Nevztahuje se
5.3 Biometrické údaje - Nevztahuje se
5.4 Zachování přístupnosti během konverze - Nevztahuje se
5.5.1 Způsoby použití - Nevztahuje se
5.7 Opakování kláves - Nevztahuje se
5.9 Souběžné úkony uživatele - Nevztahuje se
7.1.1 Přehrávání titulků - Soulad
7.1.2 Synchronizace titulků - Nevztahuje se
7.1.3 Zachování titulků - Nevztahuje se
7.1.4 Charakteristika titulků - Nevztahuje se
7.1.5 Mluvené titulky - Nevztahuje se
7.2.1 Přehrávání audio popisu - Nesoulad
7.2.2 Synchronizace audio popisu - Nevztahuje se
7.2.3 Zachování audio popisu - Nevztahuje se
7.3 Ovládání titulek a audio popisu - Nevztahuje se
9.1.1.1 Netextový obsah A Nesoulad
9.1.2.1 Pouze audio a pouze video (předtočené) A Nevztahuje se
9.1.2.2 Titulky (předtočené) A Nevztahuje se
9.1.2.3 Audio popis či alternativa pro multimediální prvek (předtočené) A Nevztahuje se
9.1.2.5 Audio popis (předtočený) AA Nevztahuje se
9.1.3.1 Informace a vzájemné vztahy A Nesoulad
9.1.3.2 Srozumitelné pořadí A Nesoulad
9.1.3.3 Vlastnosti na základě smyslového vjemu A Soulad
9.1.3.4 Orientace AA Soulad
9.1.3.5 Určení účelu vstupu AA Soulad
9.1.4.1 Používání barev A Soulad
9.1.4.2 Ovládání audia A Nevztahuje se
9.1.4.3 Minimální kontrast AA Nesoulad
9.1.4.4 Změna velikosti textu AA Nesoulad
9.1.4.5 Text ve formě obrázku AA Soulad
9.1.4.10 Přeformátování (reflow) AA Soulad
9.1.4.11 Netextový kontrast AA Nesoulad
9.1.4.12 Rozložení textu AA Soulad
9.1.4.13 Obsah při přechodu myši nebo fokusu klávesnice AA Soulad
9.2.1.1 Klávesnice A Nesoulad
9.2.1.2 Žádná past na klávesy A Soulad
9.2.1.4 Jednoznakové klávesové zkratky A Soulad
9.2.2.1 Nastavitelné časování A Nevztahuje se
9.2.2.2 Pauza, zastavení, skrytí A Soulad
9.2.3.1 Tři záblesky nebo podprahové blikání A Soulad
9.2.4.1 Přeskoč bloky A Soulad
9.2.4.2 Každá stránka má titulek A Soulad
9.2.4.3 Pořadí procházení prvků A Soulad
9.2.4.4 Účel odkazu (v kontextu) A Nesoulad
9.2.4.5 Více způsobů AA Soulad
9.2.4.6 Nadpisy a popisky AA Soulad
9.2.4.7 Viditelné zaměření (fokus) AA Nesoulad
X.2.4.11 Nezakryté zaměření (minimum) – po aktualizaci normy AA Soulad
9.2.5.1 Gesta (ukazatelů) A Soulad
9.2.5.2 Zrušení gesta A Soulad
9.2.5.3 Popisek v názvu A Nesoulad
9.2.5.4 Ovládání pohybu A Nevztahuje se
X.2.5.7 Přetahovací pohyby (drag & drop) – po aktualizaci normy AA Soulad
X.2.5.8 Minimální velikost prvku – po aktualizaci normy AA Soulad
9.3.1.1 Jazyk stránky A Soulad
9.3.1.2 Jazyk jednotlivých částí AA Soulad
9.3.2.1 Zaměření (fokus) A Soulad
9.3.2.2 Vstup uživatele A Nesoulad
9.3.2.3 Konzistentní navigace AA Nesoulad
9.3.2.4 Konzistentní identifikace AA Nesoulad
X.3.2.6 Konzistentní nápověda – po aktualizaci normy A Soulad
9.3.3.1 Identifikace chyby A Nesoulad
9.3.3.2 Popisky nebo pokyny A Nesoulad
9.3.3.3 Návrhy pro opravení chyby AA Nesoulad
9.3.3.4 Předcházení chybám (právní, finanční, datové) AA Soulad
X.3.3.7 Nadbytečné zadávání – po aktualizaci normy A Nevztahuje se
X.3.3.8 Minimálně přístupné ověřování – po aktualizaci normy AA Nevztahuje se
9.4.1.2 Název, funkce, hodnota A Nesoulad
9.4.1.3 Stavové zprávy AA Nesoulad
11.7 Uživatelské preference - Soulad
11.8.1 Technologie obsahu - Nevztahuje se
11.8.2 Přístupná tvorba obsahu - Nevztahuje se
11.8.3 Zachování přístupných informací při transformaci - Nevztahuje se
11.8.4 Pomoc při opravách - Nevztahuje se
11.8.5 Šablony - Nevztahuje se
12.1.1 Funkce přístupnosti a kompatibility - Nevztahuje se
12.1.2 Přístupná dokumentace - Nevztahuje se
12.2.2 Informace o funkcích přístupnosti a kompatibility - Nevztahuje se
12.2.3 Efektivní komunikace - Nevztahuje se
12.2.4 Přístupná dokumentace (od podpůrných služeb) - Nevztahuje se

 

Níže uvedený obsah není zcela přístupný z důvodu nesouladu s výše uvedenými právními předpisy a normou.

  • Některý netextový obsah má textovou alternativu, která neodpovídá svému účelu.
  • Na webu se vyskytují textové prvky s nedostatečným kontrastním poměrem s jejich pozadím.
  • Web obsahuje netextový obsah s nedostatečným kontrastním poměrem s okolními barvami.
  • Některé interaktivní prvky nejsou ovladatelné pouze pomocí rozhraní klávesnice.
  • Na webu se vyskytují situace, kdy není podporováno zvětšení písma na 200 %.
  • V některých místech dochází při přiblížení obsahu na 400 % ke ztrátě informací nebo funkcí.
  • Web obsahuje odkazy, u kterých nelze jednoznačně určit jejich účel.
  • Některé důležité změny v obsahu, které proběhly, nejsou uživateli asistivní technologie oznámeny.
  • Některé tabulky nejsou uživatelsky přívětivé pro uživatele asistivní technologie.

Výše zmíněné body budou postupně zpřístupněny v roce 2025 a 2026.

Informace o plnění požadavků na přístupnost služeb

Usilujeme o zpřístupnění našich služeb i osobám se smyslovým nebo kognitivním omezením uplatňováním základních principů přístupnosti, tj. vnímatelnost, ovladatelnost, srozumitelnost a stabilita.

Zpřístupňované finanční služby a digitální prostředky pro jejich poskytování a správu

Digitální rozhraní služeb vč. metod identifikace, elektronických podpisů, bezpečnosti a platebních služeb bylo navrženo v souladu s:

  • standardem WCAG 2.1 – úroveň AA;
  • harmonizovanou normou EN 301 549 v aktuálním znění.

Některé stránky našich služeb nemusí být plně v souladu s požadavky na přístupnost dle výše uvedených technických norem. V případech, kdy nelze zajistit přístupnost dané části služby v souladu s požadavky těchto norem, je přístupnost zajištěna alternativním způsobem, který umožňuje rovnocenný přístup ke službě. Zde je přehled těchto složek služeb a popis, jakým alternativním způsobem je zajištěno splnění požadavků na přístupnost:

Přístupnost digitálních kanálů

Přístupnost webových stránek

Přístupnost internetových stránek www.moneta.cz a jejích odvozených domén www.moneta.cz/web/en, www.monetaauto.cz, investors.moneta.cz, clementia.cz, esg.moneta.cz, kariera.moneta.cz, transparentniucty.moneta.cz, smlouvy.moneta.czpkp.moneta.cz.

Níže uvedený obsah internetových stránek je přístupný s těmito omezeními:

  • Některý netextový obsah má textovou alternativu, která neodpovídá svému účelu.
  • Na webu se vyskytují textové prvky s nedostatečným kontrastním poměrem s jejich pozadím.
  • Web obsahuje netextový obsah s nedostatečným kontrastním poměrem s okolními barvami.
  • Některé interaktivní prvky nejsou ovladatelné pouze pomocí rozhraní klávesnice.
  • Na webu se vyskytují situace, kdy není podporováno zvětšení písma na 200 %.
  • V některých místech dochází při přiblížení obsahu na 400 % ke ztrátě informací nebo funkcí.
  • Web obsahuje odkazy, u kterých nelze jednoznačně určit jejich účel.
  • Některé důležité změny v obsahu, které proběhly, nejsou uživateli asistivní technologie oznámeny.
  • Některé tabulky nejsou uživatelsky přívětivé pro uživatele asistivní technologie.

Uvedené nedostatky budou postupně napravovány během roku 2025 a 2026.

Přístupnost aplikace Smart Banka

Navigace a ovládání aplikace Smart Banka může obsahovat tyto nedostatky:

  • Některé obrazovky nejsou strukturovány pomocí nadpisů, což může komplikovat orientaci uživatelům odečítačů obrazovky (WCAG 2.4.6, 2.4.10).
  • Některá tlačítka a formulářová pole nemají žádný, nebo dostatečně jednoznačný textový popisek (label), zejména na některých obrazovkách nastavení a změny limitů karty (WCAG 2.5.3, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3).

Časové limity pro provedení vybraných funkčností mohou být příliš krátké pro uživatele odečítačů obrazovky, slabozraké uživatele, uživatele s kognitivním postižením či poruchami pozornosti, seniory nebo uživatele alternativních vstupních zařízení (WCAG 2.2.1), čehož důsledkem může být:

  • neprovedení vyžádaného potvrzení požadavku ve Smart Bance,
  • včasné nenačtení QR kódu z obrazovky,
  • nedostatečně dlouhé zobrazení PINu karty.

Možnosti prodloužení časových limitů pro některé úkony prováděné ve Smart Bance jsou omezeny speciálními právními předpisy závaznými pro banky, zejména nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/389, jímž se stanovují regulatorně technické normy, mj. i pro maximální dobu nečinnosti plátce po ověření za účelem on-line přístupu k jeho platebnímu účtu na pět minut (viz čl. 4 odst. 3 písm. d).

Funkčnost sjednání Expres půjčky (Smart Banka) není zcela přístupná:

  • Komponenty pro nastavení doby půjčky, požadované částky a nastavení vyživovaných osob jsou nepřístupné a neovladatelné pro uživatele odečítačů obrazovky (WCAG 2.1.1, 2.5.3, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3, 4.1.2).
  • Zpřístupnění uvedených ovládacích prvků připravujeme.
  • Ve veškerých textech psaných tučným písmem a zároveň v textech na obrazovce podmínek pro uzavření pojištění čtou odečítače obrazovky značky HTML kódu, což může značně ztěžovat srozumitelnost těchto textů uživatelům odečítačů (WCAG 4.1.1).

Zjištěné nedostatky budeme postupně odstraňovat s dalšími verzemi Smart Banky pro iOS a Android.

Přístupnost internetového bankovnictví

Navigace a ovládání Internetového bankovnictví může na některých místech vykazovat dílčí nedostatky:

  • Po načtení nové stránky nebo kroku procesu uživatel odečítače obrazovky nedostane zvukovou odezvu, takže nemusí vědět, že se načítání již dokončilo (WCAG 4.1.3).
  • Některé modální (vnořené) dialogy v hlubších úrovních nastavení se nemusejí po zobrazení automaticky fokusovat, což může komplikovat jejich nalezení uživatelům odečítačů obrazovky anebo klávesnice (WCAG 2.1.1).
  • Nápovědné infoprvky, které se zobrazují dynamicky při fokusování určitého prvku, nejsou čteny odečítači obrazovky (WCAG 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3, 3.3.4, 4.1.3).

Časové limity pro provedení vybraných funkčností mohou být příliš krátké pro uživatele odečítačů obrazovky, slabozraké uživatele, uživatele s kognitivním postižením či poruchami pozornosti, seniory nebo uživatele alternativních vstupních zařízení (WCAG 2.2.1), čehož důsledkem může být:

  • předčasné odhlášení z internetové banky z důvodu nečinnosti,
  • neprovedení vyžádaného potvrzení požadavku ve Smart Bance,
  • včasné nenačtení QR kódu z obrazovky,
  • nedostatečně dlouhé zobrazení PINu karty.

Možnosti prodloužení časových limitů pro některé úkony prováděné v Internet Bance jsou omezeny speciálními právními předpisy závaznými pro banky, zejména nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/389, jímž se stanovují regulatorně technické normy, mj. i pro maximální dobu nečinnosti plátce po ověření za účelem on-line přístupu k jeho platebnímu účtu na pět minut (viz čl. 4 odst. 3 písm. d).

Zjištěné nedostatky budeme postupně odstraňovat s dalšími verzemi internetového bankovnictví.

Informace o dalších kanálech

  • Internetové aplikace Finanso a Refinanso pro on-line sjednávání hypotečních a konsolidačních úvěrů jsou přístupné s těmito omezeními:

    1. Některé modální (vnořené) dialogy nejsou v rámci procesu žádosti plně přístupné s odečítačem obrazovky, protože se při objevení automaticky nefokusují (WCAG 2.1.1, 4.1.2).

    2. Ve všech částech žádosti o úvěr, kde se vybírá z více předdefinovaných voleb, jsou tyto částečně nepřístupné s odečítačem obrazovky, protože:

    • se v některých prohlížečích mohou chovat nestandardně a nekonzistentně při ovládání z klávesnice (WCAG 2.1.1),
    • nemají pro odečítače srozumitelné textové označení (label), takže uživatel neví, z jakých možností vybírá (WCAG 2.5.3, 3.3.2),
    • uživatel nezjistí, která z variantních možností je právě vybraná, protože při výběru neposkytují očekávanou zvukovou odezvu (WCAG 4.1.3),
    • některá textová pole formulářů zobrazovaných uživateli v rámci on-line procesu sjednávání nemají textové označení (label), takže uživatel odečítače nemusí vědět, co má, do kterého pole napsat (WCAG 2.5.3, 3.3.2),
    • Rozbalovací seznamy (našeptávače) nejsou ovladatelné z klávesnice a uživatelé odečítače nedokážou pracovat s našeptanými návrhy (WCAG 2.1.1, 2.5.3, 3.3.2, 4.1.2, 4.1.3).

    Uvedené nedostatky budou postupně napravovány během třetího čtvrtletí 2025.

  • Zařízení pro biometrické podepisování smluvní dokumentace, platebních příkazů a vkladů v elektektronické formě na pobočkách banky sestávající z tzv. sign padu (display pro snímání podpisu), software pro vyhodnocování a zpracování podpisu a napojení na základní bankovní systém.

    mPodpis je pro klienty přístupný s asistencí bankéře. Smluvní i transakční dokumentaci je možné podepisovat rovněž v listinné formě bez využití zařízení mPodpis.

  • Klientská zóna Moneta Auto je přístupná s těmito omezeními:

    • Některá vyskakovací (modální) okna nejsou plně přístupná pro uživatele s odečítačem obrazovky (WCAG 2.4.3, 2.4.7).
    • Hierarchie nadpisů neodpovídá vždy správnému pořadí na stránce. To může uživatelům screen readeru stěžovat orientaci a navigaci po stránce (WCAG 1.3.1).
    • Uživatel screen readeru nedostane oznámení o načtení nové stránky (WCAG 3.2.2, 4.1.3).

    Uvedené nedostatky budou postupně napraveny během druhé poloviny roku 2025.

  • 1. Identifikace svyužitím prostředku pro elektronickou identifikaci BankID není zcela přístupná, jelikož z klávesnice nelze vybrat datum narození (WCAG 2.1.1).

    Zpřístupnění ovládání klávesnicí připravujeme k nasazení v průběhu 3. čtvrtletí 2025. Identifikaci na dálku lze alternativně provést nahráním dvou dokladů totožnosti.

    2. Proces identifikace uživatele pomocí snímání osobního dokladu kamerou zařízení je s obtížemi přístupný pro uživatele odečítačů obrazovky a potenciálně pro slabozraké uživatele.

    • Pro některé uživatele může být obtížné umístit doklad totožnosti do záběru požadovaným způsobem tak, aby byl správně rozpoznán. Uživateli rovněž nemusí být zřejmé, jestli snímá správnou stranu dokladu, požadovanou v aktuálním kroku procesu identifikace.
    • Uživatel nedostává natolik detailní instrukce a upozornění, aby se mu podařilo úspěšně vyfotit doklad i bez zrakové kontroly (WCAG 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3, 4.1.3).
    • Pokud není uživatel schopen provést identifikaci na dálku ani s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci BankID, může za účelem identifikace a sjednání požadované služby navštívit obchodní místo banky.

Služba podpory

Dílčí nedostatky v přístupnosti námi poskytovaných služeb je možné překlenout s využitím telefonického kontaktního centra nebo asistence videobankéře komunikujícího prostřednictvím internetové aplikace Microsoft Teams, umožňující jak textový chat, tak titulkování pomocí konvertoru hlasového projevu na text.

Plnohodnotnou obsluhu klientů s různými funkčními omezeními zajišťují rovněž obchodní místa banky. Klienti s omezenou pohyblivostí si mohou v seznamu poboček na internetové stránce banky vyhledat pobočku s bezbariérovým přístupem, kde jim budou nápomocní proškolení bankéři.

Zpětná vazba a kontakt

Pokud narazíte na překážku v přístupnosti, kontaktujte nás jedním z následujících způsobů:

Kontaktní osoba v záležitostech přístupnosti služeb: Adéla Malinová
Telefon: +420 725 007 752
E-mail: adela.malinova@moneta.cz
Korespondenční adresa: MONETA Money Bank, a.s., BB Centrum, Vyskočilova 1442/1b, 140 28 Praha 4

Postupy pro prosazování práva

V případě neuspokojivé odpovědi na zpětnou vazbu dle předchozího odstavce můžete kontaktovat příslušný orgán pro prosazování práva:

Česká obchodní inspekce
Gorazdova 1969/24 120 00 Praha 2
Datová schránka: x7cab34
E-mail: podatelna@coi.gov.cz

Jedna apka,
celá banka

S mobilní aplikací Smart Banka máte celou banku v kapse. Obsahuje přes 200 funkcí, 41 produktů a najdete v ní všechny výhodné nabídky. I proto je nejoceňovanější bankovní apkou na trhu.
logo - Moneta

Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.

hodnocení klienty 4,8/5 ocenění Zlatá koruna - novinka roku 2023 VISA logo