Češi utratí letos za vánoční dárky víc než loni, nezapomenou ani na domácí mazlíčky
Letošní Vánoce budou v českých domácnostech štědré. Účastníci prosincového průzkumu MONETA Money Bank uvedli, že vánoční dárky nakupují rádi a letos na Vánoce utratí ještě více než v loňském roce. Nejčastěji je dárky budou stát pět až deset tisíc korun. Vánoce si budou užívat i domácí mazlíčci. Většina dostane dárek a něco dobrého na zub.
„Tři čtvrtiny Čechů si navzdory předvánočnímu shonu nákupy dárků užívají. Pokud jde o útratu, za pět až deset tisíc korun nakoupí více než 41 %. Dalších 41 % pak plánuje na dárky utratit do 5 000 korun,“ komentuje výsledky průzkumu Milada Veselá, tisková mluvčí MONETA Money Bank, a dodává: „Něco málo přes 11 % uvedlo, že utratí od 10 000 Kč do 15 000 Kč. V obou případech je to více než v loňském roce. Zdá se tedy, že finanční situace Čechů je lepší než vloni.“
Možná překvapivě patří mezi nejštědřejší lidé ve věku nad 65 let, protože 4 % z těch, kteří se účastnili průzkumu, hodlají věnovat na vánoční dárky 25 až 50 tisíc korun. V ostatních věkových kategoriích by chtělo tolik utratit asi o polovinu méně, tedy 2 % dotázaných. Za jednotlivý dárek plánuje 63 % Čechů utratit 500 až 2 000 korun, což je o 7 % více než loni. Levnější dárky než za 500 korun si vyhlédla třetina. Zbylá 4 % z nás pak plánují utratit přes 2 000 Kč za dárek.
Dárky nakupujeme s předstihem
Jen pětina účastníků průzkumu uvedla, že je shánění vánočních dárků příliš nebaví, a 3 % nenakupují vůbec. Dárky pro své blízké se snaží nakoupit nejčastěji jeden až dva měsíce před Vánoci. Každý desátý se poohlíží po vhodném vánočním dárku v průběhu celého roku. Naprosté minimum plánuje dárky shánět až na Štědrý den nebo budou čekat s nákupem na povánoční výprodeje.
Celkem 43 % Čechů letos koupí vánoční dárky přes internet. Nejčastěji přitom navštíví české e-shopy (94 %), do evropských zamíří 10 % a do amerických 5 %. V poslední době však stoupá zájem zejména o asijské e-shopy, kam zavítá letos přes 11 % dotázaných, což je o 3 % více než v roce 2015. Častěji v těchto obchodech nakupují muži, a to celých 15 % z nich.
Obliba nakupování ve velkých kamenných obchodních centrech se ve srovnání s loňským rokem příliš nezměnila. Plánuje tam zajít třetina Čechů. Ostatní půjdou do hypermarketů nebo specializovaných obchodů. Jeden ze sta dospělých Čechů vánoční dárky nakupovat nebude a vyrobí je pro své blízké sám.
Mladí chtějí platit kartou
A podle čeho si lidé vybírají, kde budou vánoční dárky nakupovat? Nejčastějším kritériem jsou tradičně ceny, to uvedlo téměř 79 % dotázaných. Pro 45 % lidí jsou důležité dobré osobní zkušenosti s obchodem a 16 % dá na doporučení přátel. Více než třetina Čechů zohledňuje výši poštovného, přibližně stejný počet reference, pětina bere v potaz způsob doručení, resp. vzdálenost odběrného místa, což se týká především e-shopů.
Stále větší roli při výběru obchodů, kde Češi chtějí nakupovat vánoční dárky, hrají způsoby placení. Přes 19 % lidí v průzkumu uvedlo, že je pro ně důležité, aby mohli platit kartou, loni to bylo o 3 % méně. Mladí ve věku 18 až 26 let platí kartou své nákupy v kamenných obchodech v 73 % případů a každý druhý s ní platí i v e-shopech. I když internetové nákupy se stále ještě nejčastěji hradí na dobírku nebo převodem z účtu, počet těch, kteří je platí kartou, rok od roku roste. Přes 30 % dotázaných uvedlo, že dárek nakoupený přes internet zaplatí debetní nebo kreditní kartou, což je o 4 % více respondentů než loni.
Domácí mazlíčci nepřijdou zkrátka
MONETA Money Bank se ve svém předvánočním průzkumu, který proběhl na přelomu listopadu a prosince na reprezentativním vzorku 315 lidí, zaměřila i na domácí zvířátka. 77 % majitelů mazlíčků je o Vánocích něčím obdaruje. Překvapení pro ně bude většina kupovat spolu s dárky pro ostatní členy rodiny. Nejčastěji zamíří do specializovaných obchodů (46 %) a 41 % půjde vybírat do velkých center. Rok od roku roste počet těch, kteří nakupují pro zvířátka v e-shopech. Letos to uvedlo 13 % dotázaných, což je o 2 % víc než v průzkumu z roku 2015.
Převážná většina páníčků už má představu, jaký dárek bude shánět. Přes 88 % koupí pamlsky a každý druhý daruje hračku. Ale chybět nebudou ani praktické věci, a to v 11 %. Na nový pelíšek se pak může těšit 8 % mazlíčků a 6 % dostane obleček. Rozpočet na zvířecí dárky se oproti loňskému průzkumu zvýšil. Nejvíce páníčků (40 %) počítá se dvěma až pěti sty korunami, což je o 9 % víc než před rokem. Vzrostl i počet těch, kteří nakoupí za více než 500 korun. Letos jich bude 12 %, což je o třetinu víc než loni.
A jak si domácí mazlíčci užijí Štědrý večer? Většina majitelů (47 %) uvedla, že čtyřnohý člen rodiny dostane stejné jídlo, jako mívá obvykle. 46 % respondentů počítá s malým přilepšením v podobě kvalitnější konzervy nebo nějakého pamlsku navíc. Oproti tomu 7 % mazlíčků se může těšit na stejnou štědrovečerní tabuli, kterou si připraví i jejich páníčci. A pak už se půjde ke stromečku. Téměř dvě třetiny mazlíčků tam najdou svůj dárek zabalený mezi ostatními. Zbylá třetina páníčků dárek balit nebude, jejich miláčci ho poznají hned a s rozbalováním se nemusejí zdržovat.
Milada Veselá
tisková mluvčí MONETA Money Bank
V případě zájmu o další informace kontaktujte, prosím:
Milada Veselá, mobil: +420 606 661 304, tel.: +420 224 446 011, e-mail: milada.vesela@moneta.cz
Lucie Leixnerová, mobil +420 724 557 221, tel: +420 224 442 389, e-mail: lucie.leixnerova@moneta.cz
nebo Servis pro média na www.moneta.cz.
Jedna apka,
celá banka
Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.