Najděte ty správné lidi: Nábor prvních zaměstnanců krok za krokem

Definujte si, koho vlastně hledáte
Než začnete inzerovat, ujasněte si, koho skutečně potřebujete. Doporučujeme klást si následující otázky:
- Jaké dovednosti a zkušenosti by měl mít ideální kandidát?
- Jaká bude jeho pracovní náplň?
- Jaký typ osobnosti se hodí do našeho týmu?
- Jaké podmínky a benefity můžeme nabídnout?
Na základě zodpovězených otázek si sepište profil ideálního kandidáta a vytvořte konkrétní popis pracovní pozice. To Vám poslouží jako podklad pro tvorbu inzerátu.
Jak napsat inzerát, aby získal a oslovil kandidáty?
Pište jasně a přehledně – vyhněte se klišé a napište, co opravdu nabízíte:
- Inzerát strukturujte do krátkých odstavců a využijte také odrážkové seznamy.
- Zřetelně oddělte části, kde se píše o pracovní náplni, o požadavcích na kandidáta, a o firemních benefitech a podmínkách.
- Pokud se to hodí, využít můžete také fotografie či emotikony.
- Rozhodně inzerát nepište jako jeden dlouhý text, ve kterém se nikdo nevyzná.
Kde inzerovat? Dostupné jsou placené, ale i neplacené možnosti
Existuje mnoho způsobů, jak oslovit potenciální zaměstnance.
Možnosti inzerce zdarma
- Sociální sítě (Facebook, LinkedIn) – zveřejněte nabídku na svém profilu, ve skupinách nebo na firemní stránce.
- Úřad práce – inzerce na jejich portálu je zdarma.
- Webové stránky firmy – pokud už máte web, sekce „Kariéra“ může přilákat zájemce.
- Networking a doporučení – oslovte přátele a známé, zda neznají někoho vhodného.
Můžete také aktivně vyhledávat kandidáty na sociální síti LinkedIn nebo oslovovat lidi v oboru.
Možnosti placené inzerce
- Pracovní portály (Jobs.cz, Práce.cz, Indeed, StartupJobs.cz) – efektivní, ale bez poplatku se neobejdete.
- Reklama na sociálních sítích – cílená reklama na Facebooku či LinkedIn může přivést relevantní uchazeče.
- Personální agentury – vhodné, pokud hledáte specifické odborníky, anebo zkrátka jen chcete náborové aktivity přenechat někomu jinému.
Výběr uchazečů: Jak postupovat a na co si dát pozor?
Jakmile Vám přijdou odpovědi, přichází klíčová část – výběr správného člověka.
První dojem ze životopisů
Tzv. screening životopisů považujte za první seznámení s kandidátem. Nejprve si kandidátův životopis pročtěte a následně se s ním spojte telefonicky. Po telefonu se můžete doptat na některé detaily, které Vás zajímají a jsou pro Vás podstatné, anebo využijte příležitost a doptejte se kandidáta například na motivaci, či ho požádejte, ať své zkušenosti sám shrne. Doporučujeme:
- Sledovat nejen zkušenosti, ale i motivaci kandidáta.
- Pozor na mezery v životopisu – ptejte se na ně.
- Hledejte přenositelné dovednosti – někdo z jiného oboru může mít přesně to, co hledáte.
Na základě screeningu pak pozvěte vhodné kandidáty na osobní pohovor, který můžete zrealizovat buď prezenčně v sídle Vaší společnosti, anebo i online skrze platformy, jako jsou Google Meet, Microsoft Teams apod.
Pohovory a testování
Pokud se rozhodnete pozvat kandidáta na pohovor, připravte se na to. Životopis mějte po ruce a dělejte si k němu poznámky.
- Pohovor začněte vlastním představením a případně také ostatních zástupců firmy, kteří se účastní. Dále představte Vaši společnost.
- Pak dejte prostor kandidátovi, aby se sám představil a shrnul své předchozí zkušenosti.
- Následně se kandidáta doptávejte na další podrobnosti, které jsou k obsazované pozici relevantní. Buďte strukturovaní.
- Můžete se také pokusit o predikci kandidátova budoucího chování tím, že mu položíte otázku směřující do jeho minulosti, např.: „Vzpomeňte si na situaci, kdy jste v práci nestíhal/a splnit stanovený termín pro dodání úkolu. Jak jste se zachoval/a?“ Pozorně poslouchejte, jak kandidát situaci popisuje a zdali odpovídá Vašim představám o řešení takové situace. Pravděpodobně by se tak mohl zachovat i v budoucnu.
- Ptejte se nejen na odbornost, ale i na hodnoty a pracovní styl.
- Ještě než dojde na otázky od kandidáta, je vhodná příležitost představit obsazovanou pozici. Je dobré pozici představit až po představení kandidáta, aby se Vám do pozice sám neprofiloval.
- Dejte kandidátovi možnost, aby se doptal i on na cokoliv, co ho k pracovní pozici, organizaci, benefitům, anebo čemukoliv jinému zajímá. Pokud jste diskusi nad očekávaným finančním ohodnocení nezačali sami, buďte připraveni i na tuto otázku.
- Pokud je to relevantní, otestujte praktické dovednosti.
- V závěru pohovoru se domluvte na dalším postupu, kdy kandidátovi poskytnete zpětnou vazbu či informace k dalšímu postupu.
Reference kandidáta
Zavolat bývalým zaměstnavatelům se vyplatí – mohou Vám dát cenné informace o kandidátovi. Podívejte se také, zda uchazeč nemá již nějaké reference na svém LinkedIn profilu. Můžete je též přímo od kandidátů vyžádat.
Formální stránka náboru
Když už máte vybraného člověka, a ten Vaši nabídku přijme, nesmíte zapomenout na administrativu. Formy uzavření spolupráce mohou být různé a pojí se s nimi několik administrativních kroků. S uchazečem je možné uzavřít:
- Smlouvu na hlavní pracovní poměr
- Jednu z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, tj. DPP (Dohoda o provedení práce) a DPČ (Dohoda o provedení činnosti)
- Smlouvu o poskytování služeb, pokud je nastávající zaměstnanec OSVČ.
Onboarding: Pomozte nováčkovi se začleněním
První dny ve firmě jsou zásadní pro to, aby se nový zaměstnanec cítil dobře.
- Připravte mu jasné instrukce a dejte mu někoho na pomoc – dobrou strategií je přidělení tzv. buddyho, osoby v týmu, na kterého se bude moct obracet v případě nejasností a který se mu bude po nástupu věnovat.
- Seznamte ho s firemní kulturou a procesy.
- Dbejte na oboustrannou pravidelnou zpětnou vazbu.
Investice do dobrého onboarding procesu se vyplatí – snižuje odchodovost zaměstnanců a zvyšuje motivaci.
První nábor může být výzva, ale pokud si vše dobře naplánujete, tak jistě najdete správné lidi, kteří pomohou Vaší firmě růst. Zaměřte se na jasnou komunikaci, efektivní inzerci a důkladný výběr. A nezapomeňte – správný člověk není jen o zkušenostech, ale i o tom, jak zapadne do Vašeho týmu.
Co by Vás mohlo zajímat?
Tento článek je pouze informačního charakteru a obecné povahy a nezohledňuje individuální finanční a daňovou situaci určité osoby nebo subjektu. Informace uvedené v článku nejsou nezbytně vyčerpávající, úplné či aktualizované a můžou odkazovat na stránky jiných subjektů, nad nimiž MONETA Money Bank nemá kontrolu, proto vylučuje jakoukoli odpovědnost. Článek nelze považovat za odborné či právní poradenství. Aktuální produktové podmínky i sazebníky najdete vždy na příslušných stránkách webu. Informace k daním doporučujeme vždy ověřit na stránkách příslušných orgánů státní správy (daňový portál apod.).