Hackeři se vydávají za přepravní společnosti
Proto bychom Vás rádi upozornili na útoky typu phishing (klamavá sdělení v e-mailové schránce nebo na webu) či smishing (podvodné SMS), se kterými se sice setkáváme delší dobu, avšak nyní se dostávají do popředí.
Jedná se například o informativní zprávy velkých logistických společností vydávajících se za DHL, Českou poštu, FedEx a jiné. Formát e-mailu a SMS je obdobný. Osloví Vás kurýrní společnost s informací o uložené zásilce, která čeká na převzetí. Podmínkou je buď zaplacení celního poplatku, daně, nebo pouhé potvrzení zásilky uhrazením drobné částky.
O přesun na platební bránu se postará odkaz, kde už může být zmiňovaná částka předvyplněna. Běžné jsou také případy, kdy je částka několikanásobně vyšší nebo je dokonce v jiné měně. Zaplacením těchto (falešných) poplatků nemusí podvod končit. Zadané platební údaje pak mohou útočníkům posloužit k dalším podvodům na internetu.
Věříme, že může nastat situace, kdy si nejste jistí, jaký dopravce převezme zásilku ze zahraničí, nebo zboží opravdu očekáváte.
V takových případech pomohou následující doporučení:
- Zkontrolujte číslo očekávané zásilky – pokud je ve zprávě číslo zásilky uvedeno, lze jej ověřit v systému dopravce na jeho webu.
- Ověřte pravost domény nebo telefonního čísla – velké přepravní společnosti nepoužívají veřejné e-mailové schránky @gmail.com nebo @seznam.cz, ale vlastní - @ppl.cz, @cpost.cz, @fedex.com atd.
- Ověřte pravost požadavku přímo u dopravce – ať už budete volat přímo na zákaznickou linku uvedenou na webu dopravce, nebo pošlete e-mail, společnost vždy získá cennou zpětnou vazbu, díky které bude moci upozornit další zákazníky.
Věnujte pozornost i obecným preventivním opatřením:
- Pokud přecházíte na platební bránu přes odkaz z e-mailu nebo SMS, vždy si zkontrolujte adresu, na kterou jste byli přesměrováni.
- Pozorně čtěte ověřovací SMS či notifikaci ve Smart Bance pro potvrzení platby kartou – pokud nesouhlasí obchodník nebo částka, v platbě nepokračujte a kód nikomu neposkytujte.
- Pokud si nejste jakoukoli platbou jistí, obraťte se na náš zákaznický servis na telefonním čísle 224 443 636 nebo nás kontaktujte prostřednictvím zprávy v Internet Bance, Smart Bance, či prostřednictvím klientského chatu na stránkách www.moneta.cz.
Pamatujte, MONETA Money Bank po Vás v telefonické či e-mailové komunikaci nikdy nebude požadovat přihlašovací údaje a hesla.
Jedna apka,
celá banka
Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.